KV25: Cyklen er god for både sundhed, klima og økonomien
Det er sundt at cykle, og det er en nødvendighed for de 25 procent af familierne i Brønderslev kommune, der ingen bil har, og hvor bussen måske er sparet væk.
Vi kan ikke komme uden om, at danskerne elsker deres biler, og politikerne i byrådet ligger under for det og vil helst fremme veje og motorveje frem for cyklisme og kollektiv transport.
Derfor støtter Brønderslev Kommune også det meget debatterede nationale projekt for den 3.Limfjordsforbindelse over Egholm. Blandt andet fordi forbindelsen vil binde Vendsyssel tættere sammen med resten af Nordjylland og dermed give en forventning om bedre vækst til landsdelen.
I denne valgperiode har byrådet sparet på den kollektive trafik og kun besluttet at investeret 10 kr. per indbygger i nye cykelstier og modtaget tilsvarende beløb fra en national cykelpulje. Det betyder, at Brønderslev Kommune kun har brugt 5 procent af det, nabokommunerne i Vendsyssel i gennemsnit har valgt at bruge på cykelstier med tilskud. Faktisk har politikerne i et af kommunens udvalg valgt at stoppe et cykelstiprojekt, der var i gang, for at spare 3.602.500 kr. og dermed sende et tilsvarende beløb tilbage til Vejdirektoratet.
Det bedste transportmiddel for klimaet og samfundsøkonomien er cyklen. Derfor er det også vigtigt med sikker kørsel til skole, fritidsaktiviteter og indkøb, så det kan klares på en cykelsti, uanset om man bor i Brønderslev eller de mindre byer i kommunen.
Brønderslev Kommune har et vejnet på omkring 823 km og 131 km cykelstier. Desværre er det sådan at kommunens skoler ikke har nogen transportpolitik og at flere strækninger til skolerne ikke har cykelsti. Heldigvis kan skoleelever tage skolebussen gratis, når afstanden efter alder er større end 2,5 km til 9 km, eller hensynet til børnenes sikkerhed på skolevejen gør det påkrævet.
Når vi søger på cykelpolitik på kommunens hjemmeside, giver det nul resultat. Vendsyssel Energi- og Miljøforening har sammen med andre foreninger opfordret til at få en sundhedsfremmende cykelpolitik – det var der politisk ikke interesse for. I stedet kunne vi finde ”Handlingsplanen for cykelstier i det åbne land” fra forrige byråds valgperiode med en hel ubrugt cykelstihandlingsplan med ønsker om 20 nye cykelstier med en samlet længde på 60 km, som skal være med til at realisere kommunens målsætninger om et trygt og sikkert cykelstinet.
Politikerne kan ikke tvinge borgerne til at cykle, men flere cykelstier, hvor halvdelen af pengene kommer fra en national cykelpulje, er et spørgsmål om at prioritere. Tal fra Transportministeriet viser, at den samfundsmæssige gevinst ved at erstatte en km i bil med en km på cykel er 8,39 kroner. For elcykler er beløbet 5,36 kr. per km.
Vi har spurgt partierne til kommunalvalget, om de vil fremme cyklismen – og hvordan? Her er svarene:
Venstre: Vi har cykelsti ved Klokkerholm på tegnebræt, men vil gerne kommunikere at man skal cykle – skoleelever bl.a.
Socialdemokratiet: Ja, gennem reparation og vedligehold af eksisterende cykelstier og anlæg af nye cykelstier således cyklisterne kan færdes mere trygt.
Radikale Venstre: Danmark er på forkant med cyklisme – primært i de større byer. I Brønderslev Kommune er cyklismen ifm. pendling mest relevant i byerne, men geografien og naturen giver anledning til at fremme fritids-cyklismen. Det har vi set senest ifm. DM-ugen, hvor landevejsløbet blev delvis afholdt i kommunen. For at fremme fritids-cyklismen vil RV gå ind for at etablere adskilte tracheer for bilister og cyklister (og gående).
SF: Ja sikre gode cykelstier – sikre skolevejene bedre.
Enhedslisten: Det skal være nemt og trygt at cykle i skole og til fritidsinteresser. Vi skal investere i cykelstier. Da mange børnefamilier i kommunen bor på landet, er der stort behov for cykelstier, så børnene selv kan cykle i skole eller til fodbold. Det er dyrt at få alle de cykelstier, der er behov for. Men det er en god investering og det viser at Brønderslev Kommune også er for familierne på landet. Det skaber bedre sammenhæng mellem land og by og gør livet nemmere for dem uden bil eller dem der ikke har flere biler per husstand.
Det Konservative Folkeparti: Vi ønsker at fortsætte arbejdet med den kommunale stiplan og på den måde arbejde for at forbinde kommunen på tværs med cykelstier. Vi anerkender samtidig, at etablering af cykelstier er dyrt og det derfor vil kræve tålmodighed og statslig støtte at gennemføre de forskellige projekter. Vi har ligeledes opmærksomhed på at vi skal kunne vedligeholde de eksisterende cykelstier og det vil have en vis forrang.