Stor opbakning til borgerforslag om dyrevelfærd
Midt i januar opfordrede Vendsyssel Energi- og Miljøforening til at skrive under på et borgerforslag. Formålet er at få Folketinget til at ændre dyrevelfærdsloven og de tilhørende bekendtgørelser, så der indføres markant bedre forhold i den danske svineproduktion. Indtil videre har næsten 90.000 skrevet under.
Borgerforslaget er endnu ikke blevet behandlet i Folketinget, fordi der blev udskrevet folketingsvalg. Grisene og deres uacceptable forhold i de danske stalde kom dog til at fylde meget i valgkampen.
Halekupering og stress i staldene
I 1994 blev rutinemæssig halekupering forbudt, men med mulighed for at fortsætte proceduren, hvis svineavlerne kunne dokumentere, at det var nødvendigt. Det var det i 95 procent af tilfældene. Det er ikke naturlig adfærd for en gris at bide i en artsfælles hale. Grisen bider kun i andre grises haler, fordi det er et symptom på, at grisene har det dårligt. De er stressede på grund af manglende plads og beskæftigelse.
Nyt ministerium vækker håb
Nu har vi fået en ny regering, og hvis grisene kunne tale, ville de være begejstrede. De har nemlig næsten fået deres eget ministerium, der hedder ”Ministeriet for Natur og Dyrevelfærd”, i stedet for det tidligere Landbrugsministerium. Det nye ministerium skal også sørge for implementering af den grønne trepart. Vendsyssel Energi- og Miljøforening forventer, at det vil resultere i mærkbare, positive forandringer – i første omgang for de mange millioner grise. Vi skal dog ikke glemme alle de andre dyr i den industrielle landbrugsproduktion: høns, kyllinger, køer og mink.
Konkrete ændringer på vej
Det nye regeringsgrundlag lægger op til konkrete ændringer i staldene inden for en fast tidsfrist. Et stop for ekstrem avl, stop for fiksering af søer samt krav om mere plads og rodemateriale – så grisene har andet at tænke på end at bide i grisehaler, er præcis det, som initiativtagerne bag borgerforslaget har efterlyst. Ambitionerne i regeringsgrundlaget kan blive begyndelsen på et landbrug i bedre balance med færre dyr, mere økologi og natur.
Kommunal medbestemmelse og midlertidigt stop
Hidtil har vi set, at kommunerne næsten pr. automatik har godkendt udvidelser og ny svineproduktion uden lokal debat og høring. Det nye regeringsgrundlag lægger op til at give kommunerne hjemmel til at afvise udvidelser og nyetablering af svineproduktion ud fra en helhedsvurdering, der blandt andet omfatter konsekvenser for natur, miljø og naboer. I første omgang vil regeringen indføre et midlertidigt stop for nyetableringer samt udvidelser af eksisterende konventionel griseproduktion.
En ny firepart skal sikre radikale ændringer
Vi kender den grønne trepart, og nu får den følgeskab af en firepart bestående af landbruget selv, natur-, dyre- og miljøorganisationer samt arbejdsmarkedets parter inden for fødevareerhvervet. Én ting er sikkert: alle dem, der har fulgt vores opfordring og skrevet under på borgerforslaget, kan se frem til, at der kommer radikale ændringer til gavn for dyrevelfærd, økologi og naturen.
Fremtidens landmand smiler måske også
Når de nye krav er fuldt indfaset, betyder den grønne omstilling uundgåeligt, at der bliver færre landmænd og en mindre samlet animalsk produktion i Danmark. Men for de svineproducenter, der fortsætter, vil de nye retningslinjer og brede aftaler give en helt anden ro. Mange landmænd ønsker reelt at give deres dyr de bedste vilkår, men har manglet de rette rammer. Fremtidens færre landmænd kan dermed drive en stolt produktion med god samvittighed, højere dyrevelfærd og en tættere forbindelse til forbrugerne.
